УЕБКУЕСТ - ЩО Е ТО?
Публикувам този текст първи в моя блог поради спешната нужда от повече обучени учители от средното образование, които да умеят да правят електронни учебни помагала в Интернет. Не електронни учебници, подчертавам, тъй като нещо ми прилошава като гледам как вместо опростяване и проблематизиране на учебното съдържание,
ИЗСИПАХА сложните академични издания, които уж служеха за учебници в училище в ... дигитален формат - така, че децата освен психиката, да си съсипват и очите...
ИЗСИПАХА сложните академични издания, които уж служеха за учебници в училище в ... дигитален формат - така, че децата освен психиката, да си съсипват и очите...
Просто отличен 6 по маразъм! :-(
И така - като учител-хуманитар, обучен да изготвя учебни помагала в Интернет с две специални програми, ще публикувам някои отправки за онези, които също имат нужда и желание да се обучат.
Програмите са ХОТ ПАТЕЙТОУС и УЕБКУЕСТ.
Примери за модули по европейско гражданство, изработени с двете програми ще намерите в репозитара на програмата MyEurope
Започвам с един общ превод на структурата на УЕБКУЕСТ - изследване по Мрежата. Повече подробности за обучението - по-късно.
УЕБКУЕСТ
(превод от уеб-страницата)
Какво е това?
Уебкуест е образователна дейност, при която учениците търсят информация в Интернет.
Целта е децата да открият факти за даден обект или тема като свършат определени задачи, използвайки събраната информация.
Даден е сценарий, заедно с описание на задачите и набор от ресурси, които да подпомогнат децата при провеждането на тази дейност.
С УЕБКУЕСТ децата добиват умения за търсене по Интернет, за подбиране на необходимата информация от онова, което са намерили, и за прилагане на намереното в нужния контекст.
ИЗРАБОТВАНЕ на Уебкуест според
Информацията, която следва, цели да подпомогне учителите при изработването на техните УЕБКУЕСТ, но нищо от нея не е задължително.
Учителят може да пропусне който и да е елемент, ако не го счита за нужен в своя педагогически подход.
За да постигне ефективност и яснота на целите, всеки УЕБКУЕСТ трябва да съдържа поне следните части:
1. Въведение
Целта му е да запознае учениците с проблема, срещу който те ще се изправят в изследването.
С него се очаква да бъде грабнато вниманието на ученика.
2. Задача
Тук се описва какво ще научи и свърши участникът към края на изследването. Тя може да е просто едно по-добро разбиране на описания вече проблем, а също така – конкретен проект (интернет-страница или ПауърПойнт презентация), демонстриращ какво е постигнал друг участник, правил вече този УЕБКУЕСТ.
3. Информационни източници
Това е частта, която може да погълне някои учители, особено склонни да търсят конструктивни подходи в ученето и преподаването. Учителят е този, който ще сортира и определи от всички материали, на които учениците ще се натъкнат, кои ще са им нужни за целите на изследването.
4. Процесът
В този сектор учителят дава препоръчителен списък от стъпки, през които учениците трябва да минат, за да постигнат набелязаната цел.
В този сектор учителят дава препоръчителен списък от стъпки, през които учениците трябва да минат, за да постигнат набелязаната цел.
Много УЕБКУЕСТ предполагат на този етап групиране в обща работа, тъй че тук се казва още и какви различни роли могат да играят те във всяка група.
Тук е и мястото учителят да включи информация за това как да се изследва ефективно, как да работим с други хора, как да разпределяме работата и т.н. Колкото по-малки са учениците – толкова по-директивен трябва да е тонът на учителя.
5. Оценяване
След като сме прекарали определено време, вършейки учебна дейност, би трябвало да можем и да оценим наученото, което се надяваме да е налице.
Тъй като повечето УЕБКУЕСТ предполагат доста добри мисловни умения, то оценяването на наученото би било трудно за учители със стандартния молив и тест на хартия. Тук е важно развитието на т. нар. Упътвания (Рубрики).
Ето някои примери на такива Упътвания
6. Заключение
То дава възможност на учениците да резюмират онова, което е било научено и прави обратната връзка с тях относно целия процес на изследване.
Когато пише този сектор, учителят може да предложи други, свързани с темата въпроси, които учениците да намерят за интересни и да разгледат сами. Може да включи и въпроси за дискусия по време на часовете.
Връзки-линкове – още информация за УЕБКУЕСТ (англ.):
Новини за УЕБКУЕСТ, гледни точки за УЕБКУЕСТ-модели, конструктивен формат на урок, използван нашироко по света ще намерите на:
Как да използваме УЕБКУЕСТ в класната стая
Добри практики при изработването на УЕБКУЕСТ по гражданско образование:
Пролет в Европа – 2003 година:
Някои от линковете, предлагани в тези УЕБКУЕСТ може да не съществуват вече. Въпреки това, дейностите са интригуващи и зареждат с идеи – разгледайте внимателно задачите и процесите, в които децата се очаква да вземат участие.
София,25 юни 2006
Анна Ананиева
0 Comments:
Post a Comment
<< Home